Doubtful Sound overnachting

2 februari 2013 - Bluff, Nieuw-Zeeland

Op 1 febr. vertrokken naar Manapouri om ons te laten inchecken voor een cruise met overnachting  in Doubtful Sound ( dat is een Fjord  in het hart van Fjordland). Bij het inchecken, bleek dat wij een 4-persoonskamer  haddden, waarbij de douche en wc gedeeld moets worden met andere mensen. Wij waren van mening dat wij een 2 pers. kamer hadden geboekt met het delen van douce en wc. De organisatie heeft dit voor ons omgezet, zolang er geen last minute boeking bij kwam. Gelukkig  was dat  niet gebeurd en hadden we met zijn tweeen 1 vierpersoonskamer (normaal hadden we voor een 2 persoonskamer 440 dollar bij moeten betalen.) Om 12.15 gingen we met een kleinere boot  varen over het Lake Manapouri (ongeveer 1 uur varen) Vervolgens werden we in bussen vervoerd  over  een weg van 22 km over de Wilmot Pass om in Deep Cove te komen. De rit werd gedaan door een humoristische chauffeur, waardoor de rit een belevenis werd. In Deep Cove stapte we op een motorzeilschip met 3 masten.

En wederom was het mooi weer en bloedwarm (normaal regent het hier 200 dagen van het jaar). Het schip voer door de Fjord en werd ons tijdens het varen het een en ander uitgelegd over de natuur in deze Fjord. Tegen vieren werd een een zijarm van de Fjord ingevaren waar het redelijk windstil was. Het schip werd hier stilgezet en 2 motorboten werden uit de davits gehaald waarna er een rondvaart langs de oever van de Fjord werd gevaren. Een andere gedeelte van de passagiers konden met kano's langs de kant varen. Wat een indrukwekkend gezicht is zo'n klein kanootje in zo'n Fjord. De stilte is overweldigend. Ons schip vaart als enige in de Fjord. Nadat iedereen terug was, was er gelegenheid om te zwemmen vanaf de achterzijde van het schip in het midden van het Fjord.

Vervolgens werd  er door Doubtful Sound gevaren tot aan de Tasmaanse Zee, waar nog een een kolonie Fur Seals werd bewonderd . Op de Tasmaanse Zee werden de golven aardig groot en met behulp van de zeilen werd er daar gekeerd om weer de Fjord in te varen. 's Avonds een geweldig diner en tijdens  het diner werd er gevaren richting  een zijarm van de Fjord waar het schip voor anker ging en waar de zonsondergang werd bekeken. 's Ochtends werden we gewekt om 06.15 uur door dat de motor werd gestart en konden we de zonsopgang bekijken in deze Fjord.  Na het ontbijt  werd er naar een punt gevaren om ons de abolute stilte te laten ervaren.

Al met al een geweldige excursie. Om 12.00 uur  2febr. zijn we weer afgezet in Manapouri en hebben we de reis voortgezet naar Bluff, het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland, dichtbij Invercargill. Om morgen vanuit dit punt de Westcoast naar het noorden te volgen richting Dunedin. Het schijnt dat je onderweg een baai tegenkomt waar je met dolfijnen kan zwemmen en waar je goed pingquins kunt bekijken.

1. Nico deen:
    2 februari 2013
    Hallo jolanda en poke, Wat een lang verslag, hadden jullie tijd over?
    Ik heb julllie net gesproken, helaas zonder beeld. Ben blij dat alles goed gaat en vermaak jullie nog de komende tijd. Groetjes van Anne, Jamie en Nico
  2. Tom:
    2 februari 2013
    even "zwaaien naar bluff" daar is al eens eerder een gekke hollander geland. veel mooie ontdekkingen gewenst onderweg.
  3. Imke k.:
    3 februari 2013
    Moeten jullie helemaal weer naar boven om de auto weer inteleveren. Vliegen jullie vanuit auckaland terug . Mooi land geniet er nog maar van.
    Groetjes imke